چرا داشتن تجهیزات آزمایشگاهی داروسازی حرفه ای مهم است؟

صنعت آزمایشگاه هر روز رشد می کند و چیزی که در داشتن آزمایشگاه ضروری است این است که تجهیزات با کیفیت و حرفه ای باشند، زیرا در صورت استفاده از تجهیزات غیرقانونی یا برند های ناشناخته می توان نتایج غیر قابل اعتمادی به دست آورد و حتی باعث جریمه بخشی از مقامات شود . بدتر از آن، باعث آسیب به اشخاص  شود.

به همین دلیل، داشتن تجهیزات آزمایشگاهی جدید برای انجام کار با کیفیت و ارائه نتایج قابل اعتماد لازم بسیار مهم است.

استانداردهایی وجود دارد که برای به دست آوردن کیفیت مطلوب در حوزه بالینی باید رعایت شود و تجهیزاتی که آزمایشگاه ها استفاده می کنند باید این استانداردها را رعایت کنند، به همین دلیل است که همیشه از برندهای معتبر که کیفیت مورد نیاز را تضمین می کنند بسیار مهم است.

از آنجایی که  اکثرا از تجهیزات آزمایشگاهی برای تشخیص و درمان بیماران استفاده می شود، رعایت کیفیت و مقررات لازم برای هر یک از زمینه هایی که فرد در آن کار می کند، مانند داروسازی، شیمی، بیوشیمی، هماتولوژی، ایمونولوژی، میکروبیولوژی بسیار مهم است.

به همین ترتیب، تجهیزات آزمایشگاهی باید به گونه‌ای تنظیم شوند که ساخت آن با بهترین روش‌ها از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان انجام شود و از طریق یک فرآیند آزمایش دقیق انجام شود تا نتایج نهایی تا حد امکان قابل اعتماد باشد.

برخی از تجهیزات مورد بحث ممکن است تجهیزات جذب اتمی،  و ترازوی آزمایشگاهی ، سانتریفیوژها ، حمام ، فریزر، آون ها روتور، سیتومتری، تجهیزات  کروماتوگرافی ، تجهیزات آنالیز بالینی، اسپکتروفتومتر، تخمیر، میکروپلیت، میکروسکوپ، در میان انکوباتورهای CO2، بسیاری دیگر.

دستگاه های آنالیز در صنعت دارو لیست دستگاه های آنالیز مورد استفاده در صنعت داروسازی؟

آزمایشگاه ها محصولات دارویی برای بررسی و تحقیق داروها، آزمایش کیفیت آنها و اطمینان از عملکرد آنها استفاده می شود. آنها باید بتوانند قسمت های مختلف یک دارو مانند مواد تشکیل دهنده و مواد مورد استفاده در ساخت آن را آزمایش کنند. برای این کار باید از روش های مختلف استفاده کنند و تجهیزات مناسبی برای انجام دقیق و کارآمد آزمایش ها داشته باشند.

بسیاری از مواد دارویی در ساختار خود دارای گروه های عاملی با خواص فیزیک وشیمیایی مختلف هستند که با نوعی تکنیک نوری که در حال حاضر قوی ترین و قابل اطمینان ترین روش است قابل تشخیص هستند. یک آزمایشگاه داروسازی خوب باید مجهز به تجهیزات مدرنی باشد که روش‌های تحلیلی فعلی و الزامات آزمایشگاهی را برآورده کند.

برخی از متداول ترین تکنیک های مورد استفاده در آزمایشگاه های دارویی و کنترل کیفیت به تفصیل در زیر آمده است:

اسپکتروفتومتری UV-Vis.

اسپکتروفتومتری در محدوده فرابنفش مرئی یک تکنیک ابزاری پرکاربرد است که بر جذب تابش یک طول موج خاص در محدوده UV-VIS توسط یک مولکول برای ایجاد تغییر در انرژی است که توسط ابزاری به نام اسپکتروفتومتر شناسایی و اندازه‌گیری می‌شود. . این تکنیک برای تعیین اثربخشی داروها استفاده می شود.

 

آزمایشگاه برای استفاده از تکنیک های کروماتوگرافی مایع HPLC به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

طیف سنجی مادون قرمز

در این نوع طیف سنجی، مولکول ها با استفاده از اشعه مادون قرمز به ارتعاش در می آیند. هنگامی که یک مولکول انرژی نور مادون قرمز را جذب می کند، شروع به حرکت به جلو و عقب در یک الگوی خاص می کند. این به ما امکان می دهد بفهمیم که کدام مولکول است.

فلورومتری

نوع خاصی از لومینسانس به نام فلورسانس در مواد خاصی قابل مشاهده است. این مواد توانایی جذب نوع خاصی از انرژی نوری را دارند که بعداً به شکل نوری با رنگ متفاوت دوباره ساطع می کنند. برای شناسایی ماده ای که با فلورسانس قابل تشخیص است، باید طول موج های خاصی از نور را که می تواند جذب و ساطع کند، بدانیم. برای موادی استفاده می شود که اشعه ماوراء بنفش را جذب نمی کنند و بنابراین نمی توان آن را با اسپکتروفتومتر ارزیابی کرد.

جذب و انتشار اتمی

این تکنیک برای تعیین غلظت یک عنصر خاص در یک نمونه در محلول یا به طور مستقیم در نمونه های جامد استفاده می شود. این روش بر اساس قانون بیر-لامبرت است که برای آن از یک اسپکتروفتومتر جذب اتمی استفاده می‌شود که عموماً یک اسپکتروفتومتر شعله است.

در این فرآیند یک نمونه در مولد شعله قرار می گیرد. در این فرآیند، الکترون های اتم مقداری انرژی جذب می کنند. این باعث می‌شود که الکترون‌ها با انرژی پرش کنند و سیگنالی را به آشکارساز بفرستند که سپس می‌تواند آن را اندازه‌ گیری کند. این روش برای تشخیص و شناسایی یون های مثبت و منفی استفاده می شود.

رفراکتومتری

رفراکتومتری یک روش اندازه گیری کمی و غیر مخرب بر اساس یک اصل نوری است که شکست و انعکاس نور را در سطح مشترک یک محیط با ضرایب شکست مختلف اندازه گیری می کند.

ضریب شکست مقداری است که برای هر ماده متفاوت است. تحت تأثیر دما و رنگ (طول موج) نور است. برای این منظور از دستگاهی به نام رفرا کتومتر استفاده می شود. این به اندازه گیری مقدار یک ماده در یک محلول بر اساس دما و طول موج کمک می کند. این تکنیک معمولا برای بررسی کیفیت روغن ها، چربی ها و مواد قندی استفاده می شود.

بازتاب سنجی از بازتاب نور از سطوح و مرزها برای اندازه گیری ویژگی هایی مانند شدت رنگ، ضخامت و ضریب شکست استفاده می کند.

 

پلاریمتری

پلاریمتری تکنیکی برای مشاهده تغییر مسیر نور هنگام عبور از ماده ای است که می تواند بر آن تأثیر بگذارد. این تغییر به ساختار شیمیایی ترکیب مورد نظر بستگی دارد که منجر به نتایج متفاوتی می شود. این تکنیک به تعیین قدرت مایعات مختلف بر اساس خواص نوری آنها کمک می کند. در صنعت داروسازی، به مطالعه اسیدهای آمینه، قندها، ویتامین ها، استروئیدها، آنتی بیوتیک ها و غیره کمک می کند.

کروماتوگرافی مایع و گاز

با این روش می توانیم قسمت های مختلف را در یک نمونه تقسیم کنیم. این کار با تقسیم قطعات به دو ماده ای که نمی توانند مخلوط شوند، عمل می کند. یک ماده در جای خود باقی می ماند در حالی که دیگری حرکت می کند. تفاوت اصلی این روش ها در نوع ماده ای است که برای جداسازی استفاده می شود. کروماتوگرافی مایع از مایع استفاده می کند در حالی که کروماتوگرافی گازی از گاز استفاده می کند. برای مطالعه یا بررسی چیزی، دانشمندان از دستگاه خاصی به نام کروماتوگرافی استفاده می کنند.

در کروماتوگرافی مایع معمولاً از سیستم کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) استفاده می شود. انواع مختلفی از آشکارسازها مانند UV-Vis، مادون قرمز (IR) یا فلورسانس (FLU) را می توان به این سیستم متصل کرد. این روش عمدتاً برای شناسایی و اندازه گیری اجزای مهم داروها استفاده می شود. این به بررسی کیفیت داروها و جستجوی داروهای جدید کمک می کند.

ناخالصی های فلزی در محصولات دارویی

کروماتوگرافی گازی برای تجزیه و تحلیل مواد مختلف استفاده می شود. انواع مختلفی از رفراکتومترها مانند رفراکتومترهای یونیزاسیون شعله، آشکارسازهای هدایت حرارتی و آشکارسازهای جذب الکترون استفاده می شود. اخیراً از آشکارسازهای طیف سنجی جرمی نیز استفاده شده است. این تکنیک به طور گسترده در صنعت داروسازی برای تجزیه و تحلیل ترکیبات فرار و ژل ضد عفونی کننده استفاده می شود.

روش های الکتروشیمیایی پتانسیومتری و هدایت سنجی.

از این روش های الکتروتحلیلی می توان برای تعیین خواص مواد با اندازه گیری اختلاف جریان بین الکترودها در محلول استفاده کرد. آنها می توانند به طور دقیق غلظت یون های خاص را در یک محلول شناسایی و اندازه گیری کنند. آنها همچنین می توانند چگونگی تغییر یک واکنش در طول زمان را اندازه گیری کنند تا نقطه هم ارزی آن را با تیتراسیون الکتروشیمیایی تعیین کنند.

از این نوع تکنیک می توان برای تعیین سریع و آسان پارامترهای مختلف استفاده کرد. پارامترهای اصلی اندازه گیری شده پتانسیل هیدروژن (pH) و هدایت هستند، اگرچه پارامترهای دیگری مانند شوری، اکسیژن محلول، مواد جامد محلول و پتانسیل ردوکس نیز قابل اندازه گیری هستند.

شرکت ما (دانشور شیمی آرین) مجموعه گسترده ای از محصولات داریم: معرف ها، مواد مرجع، تست های مهارت، تجهیزات آزمایشگاهی، مواد، مواد مصرفی، لوازم و موارد دیگر. ما به شما در انتخاب تجهیزات خود برای رعایت مقررات تضمین کیفیت توصیه می کنیم.

About ویدا علیپور

ویدا علیپور
خرید بک لینک یک راهکار متداول در استراتژی‌های سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) است که به منظور افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌شود. بک لینک‌ها به صورت لینک هایی است که از سایت‌های دیگر به وب سایت شما ارجاع می‌دهند. این لینک ها می توانند توسط وب سایت های معتبر و مرتبط با حوزه فعالیت شما ارائه شوند و به بهبود اعتبار و ارتقاء رتبه شما در نتایج جستجوی اینترنت کمک کنند. هرچند که بک لینک‌ها می‌توانند بهبودهای موثری در سئو داشته باشند، اما باید با احتیاط به خرید بک لینک پرداخته شود. چرا که گوگل به دقت الگوریتم‌های خود را بهبود می‌بخشد و خرید بک لینک‌های نامرتبط و پراز اسپم ممکن است به وب‌سایت شما آسیب برساند. برای داشتن یک استراتژی سئو قوی و موثر، بهتر است به ساختار داخلی و محتوای کیفی وب‌سایت خود نیز توجه کرده و همچنین به صورت طبیعی بک لینک‌های مرتبط و معتبر را جذب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید