برنج هاشمی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برنج یکی از مواد غذایی مورد علاقه ما ایرانی ها است که اکثر غذاهای خود را با ان طبخ می کنیم. وجود یک برنج خوش طعم و عطر، می تواند طعم و لذت زیادی به سفره ما اضافه کند؛ در نتیجه باید سعی کنیم به دنبال خوش طعم و خوش عطرترین برنج باشیم.

ارقام برنج هاشمی ، یکی از بهترین برنج های ایرانی به حساب می آیند که از نکات مثبت زیادی مثل قیمت مناسب تر از برنج های لوکس (که قیمت برنج طارم هاشمی مازندران امروز بین 120 تا 150 هزارتومان در هر کیلو هست) طعم و عطر بی نظیر و ضد آفات بودن برخوردار است. این برنج دارای انواع بسیاری است که باید همه آن ها را بشناسید تا بهترینشان را خریداری کنید. در ادامه تصمیم داریم شما را با این برنج و انواع آن آشنا کنیم، همراه ما باشید!

انواع برنج هاشمی

برنج های هاشمی به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • اصلی ترین دسته بندی برنج های هاشمی، شامل دو نوع سرد و گرم است. منظور از سرد و گرم بودن، طبع و مزاج برنج نیست و تنها تفاوت در زمان برداشت است. برنج هاشمی سرد کمی دیرتر و یک هفته تا 10 روز پس از نوع گرم برداشت می شود. به گفته آقای یوسف هاشمی که به عنوان کاشف این برنج آن را می شناسند، برنج نوع سرد کیفیت بهتری از برنج گرم دارد.
  • انواع دیگری از برنج های هاشمی وجود دارند که با روش های مختلف در کارخانه ها تولید می شوند. برنج هاشمی عطری یکی از این موارد است که معمولاً پوست گیری آن به صورت کلی در کارخانه ها انجام می شود. در نتیجه برنج سفیدی به نام برنج معطر هاشمی روانه بازار خواهد شد.
  • برنج هاشمی دودی هم نوع دیگر محصولات هاشمی است که از شیوه خاص دود کردن برنج تولید می شود.

روش های پخت برنج هاشمی

برای تهیه برنج ایرانی، صبر و تجربه دو عنصر کلیدی هستند. برنج هاشمی یک گزینه محبوب است و می توان آن را به دو روش کته یا آبکش درست کرد.

1. روش کته

روش کته را با شستن برنج با آب ولرم یا سرد شروع کنید. مراقب باشید که خیلی با برنج ور نروید و به آن چنگ نزنید. زیرا چنگ زدن به برنج هاشمی آن هم به صورت سخت، موجب خرد شدن دانه های آن می شود. سپس آب، برنج و نمک را در قابلمه ای با هم مخلوط کرده و دو ساعت استراحت دهید. این قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید تا به جوش بیاید و به محض این که نشانه هایی از جوشیدن را دیدید، حرارت را کم کنید تا برنج بپزد. بعد از اینکه آب برنج کشیده شده و دانه های برنج پخته و نرم شدند، حرارت را بسیار کم کنید تا برنج شما به آرامی دم بکشد.

2. روش آبکش

در این روش پس از این که برنج را شسته و با آب و نمک قاطی کردید، باید آن را همراه با آب در قابلمه ای بریزید. درون قابلمه باید تا سه بند انگشت آب بالا آمده باشد. در واقع باید انگشت خود را روی برنج بگذارید و ببینید که آب به اندازه سه بند انگشته بالا آمده باشد. اضافه کردن یک قاشق روغن به آب در حال جوش می تواند از چسبیدن برنج جلوگیری کند و شاهد دانه دانه شدن برنج باشید. برای سفید شدن برنج می توانید چند قطره آب لیمو هم اضافه کنید.

برای تعیین زمان آبکش کردن برنج، یک دانه برنج در حال جوش را با له کردن آن بین انگشتان خود یا گذاشتن آن در دهان آزمایش کنید. دانه برنج نباید سفت، خشک یا زبر باشد. اگر برنج نرم و آماده بود، آن را باید آبکش کنید. پس از آن برنج را به شکل هرمی در قابلمه ای انتقال دهید و به مدت 30 تا 45 دقیقه با حرارت ملایم دم کنید. با این مراحل می توانید از برنج هاشمی خوشمزه و کاملا پخته شده لذت ببرید.

نیاز به سم زدایی کم تر از دیگر برنج ها

یکی از ویژگی های خاص این برنج به غیر از عطر و طعم آن، نیاز پایین آن به سم زدایی است. کرم ساقه خوار، یک آفت شایع در شمال ایران است. این کرم معمولاً ساقه‌های برنج را هدف قرار می‌دهد که پهن تر از حد متوسط ​​هستند. با این حال برنج هاشمی ساقه باریک تری دارد که احتمال آلودگی به کرم ساقه خوار را کاهش می دهد. این بدان معناست که برای نگهداری این نوع برنج در هر هکتار آفت کش کمتری مورد نیاز است و در نتیجه برنج سالم تری تولید می شود.

سخن پایانی

همانطور که دیدید برنج هاشمی یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین برنج ها است. شما می توانید این نوع برنج را برای مصارف روزانه و پذیرایی از مهمانان خود خریداری کرده و از عطر و طعم بی نظیر آن لذت ببرید. با توجه به پرطرفدار بودن این برنج، امکان خرید آن به صورت اینترنتی هم وجود دارد.

منبع: برنج نوشیکا(nushika.irویکی پدیا(wikipedia)، جوانه صدرا

About ویدا علیپور

ویدا علیپور
خرید بک لینک یک راهکار متداول در استراتژی‌های سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) است که به منظور افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌شود. بک لینک‌ها به صورت لینک هایی است که از سایت‌های دیگر به وب سایت شما ارجاع می‌دهند. این لینک ها می توانند توسط وب سایت های معتبر و مرتبط با حوزه فعالیت شما ارائه شوند و به بهبود اعتبار و ارتقاء رتبه شما در نتایج جستجوی اینترنت کمک کنند. هرچند که بک لینک‌ها می‌توانند بهبودهای موثری در سئو داشته باشند، اما باید با احتیاط به خرید بک لینک پرداخته شود. چرا که گوگل به دقت الگوریتم‌های خود را بهبود می‌بخشد و خرید بک لینک‌های نامرتبط و پراز اسپم ممکن است به وب‌سایت شما آسیب برساند. برای داشتن یک استراتژی سئو قوی و موثر، بهتر است به ساختار داخلی و محتوای کیفی وب‌سایت خود نیز توجه کرده و همچنین به صورت طبیعی بک لینک‌های مرتبط و معتبر را جذب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید