پوستر جشنواره تئاتر را ببینید/ عکس

پوستر جشنواره تئاتر را ببینید/ عکس

ایسنا نوشت: نشست خبری جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر برای رونمایی از پوستر و اعلام برنامه‌های این رویداد در تالار رودکی در حالی برگزار شد که هوشنگ توکلی (بازیگر) از اعدام علیرضا اکبری به دلیل جاسوسی قدردانی کرد و در بخش دیگری از این نشست دبیر این رویداد گفت: «عده زیادی برای شرکت در جشنواره با تهدید رو به رو شدند ولی عاشقانه به پای تئاتر ایستادند بنابراین دستشان را می بوسم که برای فرهنگ کشور خود ایستادند.»

امروز ۲۷ دی ماه سه روز تا آغاز جشنواره تئاتر فجر، نشست این رویداد با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی، نصرالله قادری، محمود فرهنگ، قاسم زارع، ایوب آقاخانی، هوشنگ توکلی، عباس عظیمی و جمعی از مدیران تئاتری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کورش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره به حاضران خوشامد گفت و در ادامه تیزری از برگزاری جشنواره های استانی و مناطق جشنواره تئاتر فجر پخش شد.

هوشنگ توکلی (بازیگر) نخستین سخنران این برنامه بود که در سخنانی، یادآوری کرد: قبل از کرونا گزارشی به مقام معظم رهبری دادیم و عنوان کردیم نزدیک یک میلیون فارغ التحصیل رشته هنر داریم که شگفت انگیز است. این گزارش پنهان مانده بود و هنوز هم پنهان است با اینکه رهبری فرمودند در باره این قضیه کار شود اما متاسفانه هنوز، کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: در انتخابات آقای رییسی، هنرمندان جوان ایران حضور فعال داشتند. دولت جدید خیلی روی این نقطه نظر کار کرد و بعد از انتخاب کورش زارعی به عنوان دبیر جشنواره فجر خیلی خوشحال شدم و شنیدم ۵ استان، بیشترین همکاری را با جشنواره داشتند.

او در ادامه به اعدام علیرضا اکبری اشاره کرد و تذکر داد که اعدام اقای اکبری گشایشی را در حوزه دیدگاه های نظام و تحمل نظام مطرح کرد، زیرا در این ۴۰ سال تا دلتان بخواهد از این جاسوس ها داشته ایم.

توکلی گفت: حضور آنان در فرهنگ و هنر هم بوده که سیستم های‌ امنیتی آنان را زیر نظر داشتند ولی اجازه اظهار نظر نداشتند. این اقدام، اولین حرکتی بود که یک نشانه بود و دقت در این موضوع را در آینده مطرح می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این ۴۰ سال در تئاتر خیلی کارها انجام شده است، قدیمی ها معتقد بودند باید این چراغ را روشن نگه داشت.

این بازیگر با اشاره به وظایف متقابل مردم و هنرمندان تاکید کرد که در شرایط فعلی هنرمندان باید وظایف خود را انجام دهند و ارزو دارم جامعه هنری ما به این تحریم های بچگانه پایان بدهند.

توکلی در پایان خواستار رسیدگی به دغدغه های مالی هنرمندان شد که به گفته او مانند بقیه مردم در فقر و تنگدستی زندگی می کنند.

دیگر سخنران این نشست، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی بود که یکی از وظایف جشنواره ها را توجه به توسعه تئاتر در استان‌ها دانست و گفت: همه تلاش برگزارکنندگان جشنواره بر این امر متمرکز بوده است.
وی سلام محمود سالاری، معاون هنری را ابلاغ کرد که به دلیل حضور در جلسه ای با وزیر ارشاد،امکان شرکت در این جلسه را پیدا نکرد.
در ادامه دو پوستر جشنواره با طراحی محمد اسفندیاری و حسن موسی زاده و با حضور کورش زارعی، کاظم نظری، هوشنگ توکلی، حسین پرستار، احمد جولایی و … رونمایی شدند.

پوستر جشنواره تئاتر را ببینید/ عکس

در ادامه مدیران بخش های گوناگون جشنواره با همراهی دبیران به ارایه توضیحاتی پرداختند.

زارعی، دبیر جشنواره از بزرگداشت علی سلیمانی و سعید تشکری دو هنرمند فقید تئاتر در مراسم افتتاحیه که روز شنبه (اول بهمن ماه) برگزار می‌شود، خبر داد.

او اضافه کرد که امسال همزمان با برگزاری بخش بین الملل، اتحادیه تئاتر جهان اسلام تاسیس می‌شود،دوست داشتیم این بخش در استان خوزستان و با اجرای چند نمایش عربی برگزار شود که به دلیل شرایط اقتصادی، این فرصت فراهم نشد.
به گفته او؛ ۳۷ نمایش در بخش مسابقه ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین الملل، ۲ اثر در بخش ویژه، ۱۳ اثر رادیو تئاتر و ۳۱ اثر در بخش خیابانی اجرا خواهند شد.

زارعی از حضور هنرمندان جوان و مستعد به عنوان ویژگی جشنواره تئاتر فجر امسال یاد کرد و گفت: امسال، سال استان‌هاست که حضورشان در جشنواره بسیار پررنگ است.

در ادامه داریوش نصیری، مدیر بخش خیابانی تئاتر فجر گزارشی را درباره برنامه‌های این بخش ارایه کرد.

سپس حسن رونده، مدیر بخش استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، توضیحات خود را درباره جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای ارایه کرد.

ایوب آقاخانی، مدیر بخش نمایشنامه نویسی هم آمار و اطلاعات مربوط به این بخش را تشریح کرد.

در بخش دیگری از این نشست، مرتضی منصوری، مدیر بخش بین الملل توضیحاتی درباره حضور گروه‌ها و هنرمندان خارجی ارایه کرد.

به گفته او، بخش بین الملل با اجرای آثاری از برزیل، روسیه، عمان، اسپانیا، عراق، ارمنستان، تونس و اردن برگزار می‌شود. ضمن اینکه چند کارگاه آموزشی با حضور استادانی از ایرلند جنوبی، صربستان، الجزایر و روسیه برپا خواهد شد.

او ادامه داد: روز هفتم و هشتم بهمن ماه در راستای شکل گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام، ۲۰ مقاله از ۱۰ کشور ارایه می شود.

به گفته منصوری، ۷ تن از مدیران جشنواره‌های خارجی، ۲۵ هنرمند مهمان و بیش از صد هنرمند که اعضای گروه های نمایشی هستند، از جمله هنرمندان بخش بین الملل به شمار می آیند.

سپس کورش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر با ابراز قدردانی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد گفت: عده زیادی برای شرکت در جشنواره با تهدید رو به رو شدند ولی عاشقانه به پای تئاتر ایستادند، چراکه کمک هزینه جشنواره حتی پول دکور آنان را تامین نمی‌کند بنابراین دستشان را می بوسم که برای فرهنگ کشور خود ایستادند.

او استقبال مردم از اثار جشنواره های استانی را نشانه دلتنگی مردم برای تئاتر دانست و تعطیلی تئاتر را ظلم به مردم خواند.

او خطاب به کسانی که تئاتر را تحریم کرده‌اند، خاطرنشان کرد که تئاتر هرگز تعطیل بردار نیست و با تعطیلی آن، خودمان و مردم را از این هنر محروم می‌کنیم.

زارعی با اشاره به اینکه هیچ یک از اصناف کار خود را تعطیل نکرده‌اند، چرا ما خودمان شغل مان را تعطیل کنیم؟ ادامه داد: وقتی کارمند جایی هستیم و حقوق ماهیانه دریافت می‌کنیم، همکاران مان را به تعطیلی تئاتر فرا می خوانیم؟!

در ادامه مهدی یوسفی کیا خبر داد که بنرهای جشنواره در مترو نصب می شوند و با همکاری سازمان زیباسازی بیلبوردهایی در سطح شهر خواهیم داشت و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما از دیگر راه‌های تبلیغاتی این دوره جشنواره است.

زارعی در پاسخ به پرسشی درباره شکل گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام توضیح داد: هنری که می تواند همدلی بین مسلمانان ایجاد کند، تئاتر است که اساس آن بر گفتگو است و بدین ترتیب می‌توانیم اختلاف های خود را کنار بگذاریم. تئاتر تنها چیزی است که می تواند حلقه اتصال میان ادیان گوناگون باشد. این سلیقه کورش زارعی نیست بلکه نیاز جهان بشریت است که دچار کُشت و کشتار شده است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره بودجه جشنواره گفت: هنوز نمی دانم. امسال می خواستیم بعد از سالها در کل جشنواره میزبان همه هنرمندان شرکت کننده استان ها باشیم که البته نشد! اما هر گروه استانی، ۵ شب میهمان جشنواره خواهد بود. میهمانان بخش بین الملل هم ۵ شب حضور دارند که ۱۶ میلیارد تومان هزینه هتل آنان است که با روابطی که داریم، آن را به ۱۰ میلیارد رسانده‌ایم. همراه با کمک هزینه ها، دستمزد داوران و …. هنوز به عنوان دبیر جشنواره نمی‌دانم چقدر پول دارم. به ما گفته اند جلو بروید. ما پشت تان هستیم. امیدوارم روی قول خود بمانند و پشت ما را خالی کنند.

نصرالله قادری، مشاور عالی دبیر جشنواره هم با اشاره به شرایط خاص این دوره از جشنواره افزود: جشنواره امسال با پایمردی هنرمندان تئاتر برگزار می شود اما گروهی، استقبال از جشنواره را قبول ندارند چون امار را باور ندارند. از سوی دیگر مسابقه‌ای شدن جشنواره ،به دلیل بازگشت شور و شوق به این رویداد است.

او درباره کیفیت کارهای بخش بین‌الملل گفت: بعضی از گروه‌ها که ما انتخاب کردیم و خود گروه‌ها هم تمایل به شرکت داشتند اما کشورهایشان اجازه سفر به ایران را ندادند. اگر امکان مالی بود و گروه هایی که انتخاب کرده بودیم، می‌آمدند، مشخص می شد که چه کیفیتی دارند؟!

در نشست خبری امروز پرینتی از جدول جشنواره تئاتر فجر در اختیار خبرنگاران قرار گرفت که البته تاکید شد که به زودی جدولی با کیفیت مناسب چاپ می شود. البته دبیر جشنواره احتمال داد این جدول دستخوش تغییراتی شود چون اعضای بعضی از گروه‌ها درگیر امتحان دانشگاهی هستند.

امین رهبر، مدیر بخش رادیو تئاتر، افشین ناظری، دبیر اجرایی، سید مصطفی موتورچی، دستیار دبیر جشنواره از دیگر حاضران در این نشست بودند که هر یک توضیحاتی را ارایه کردند.

۵۷۲۴۵

About admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید