همه چیز درباره WBTC و نحوه تبدیل آن

در این مقاله قصد داریم اطلاعات ارزشمندی در خصوص توکن رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) که از آن به عنوان پل رابط بین اولین و دومین شبکه‌ی پرطرفدار دنیا یعنی بیت کوین و اتریوم یاد می‌شود، به شما ارائه دهیم.

شما می توانید قیمت بیت کوین و انواع ارز های دیجیتال را در پارسیان کریپتو مشاهده کنید

رپد بیت کوین چیست؟

پیشنهاد می شود قبل از مطالعه ادامه مطلب مقاله بیت کوین چیست را بخوانید.

رپد بیت کوین، با نماد WBTC، به عنوان یک توکن در دنیای رمزارزها درخشیده و نقش مهمی به عنوان واسط بین دو شبکه بلاکچین معتبر، بیت کوین و اتریوم، ایفا می‌کند. این توکن به نام دیگر ارز دیجیتال رپد بیت کوین، با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، این امکان را به ما می‌دهد که دارایی‌های موجود در شبکه بیت کوین را به صورت توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم قابل تبدیل کنیم.

حالا بیایید با یک مثال ساده این تکنولوژی را بررسی کنیم تا مفهوم ارز دیجیتال رپد بیت کوین را بهتر درک کنیم:

فرض کنید شما یک مسافر هستید که از یک کشور با ارز رایج BTC به یک کشور دیگر با ارز رایج ETH سفر می‌کنید. به عنوان یک مسافر یا مهاجر، شما نیاز به پرداخت ارز محلی یعنی ETH برای خرید کالاها یا خدمات در کشور مقصد دارید. حالا معمولاً دارایی شما در کیف پول یا جیب شما به ارز رایج کشور مبدأ یعنی BTC مرتبط است و اکثر مراکز خدمات در کشور مقصد این ارز را قبول نمی‌کنند.

در این حالت، راهکار معمولاً استفاده از یک ارز ثالث می‌باشد تا معاملات در دو کشور قابل قبول باشد. در اینجا، ارز ثالث به نام WBTC یا رپد بیت کوین وارد عمل می‌شود. این ارز دیجیتال توکنی است که به کمک تکنولوژی بلاکچین، دارایی‌های شما در شبکه بیت کوین را به صورت توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم تبدیل می‌کند. این به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از رپد بیت کوین، دارایی‌های خود را به سرعت و بدون زحمت به ارز محلی یا ETH تبدیل کرده و معاملات خود را در کشور مقصد به راحتی انجام دهید.

بنابراین، رپد بیت کوین با ارتقاء تعاملات بین دو شبکه بلاکچین، به افراد این امکان را می‌دهد که با دارایی‌های بیت کوین خود در شبکه اتریوم، به سرعت در بازارهای مختلف جهانی معامله کنند.

معرفی کامل ارز دیجیتال WBTC و قرارداد هوشمند ERC20

در اینجا، می‌خواهیم به شرح بیشتری درباره‌ی ارز دیجیتال WBTC بپردازیم و چگونگی استفاده از آن در یک اپلیکیشن غیرمتمرکز را بررسی کنیم.

یکی از مسائلی که ممکن است در استفاده از ارزهای دیجیتال در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به وجود آید، ناهماهنگی ارزی میان شبکه‌ها و ارزهای مختلف است. به عنوان مثال، اگر بخواهید در یک اپلیکیشن غیرمتمرکز پرداختی انجام دهید و این اپلیکیشن از شبکه اتریوم برای قراردادهای هوشمند استفاده کند، اما دارایی‌هایتان در شبکه بیت کوین باشند، این موضوع ممکن است به مشکلاتی منجر شود.

در این نقطه، وارد می‌شود رپد بیت کوین (WBTC)، یک توکن که به عنوان واسطه بین شبکه بیت کوین و اتریوم عمل می‌کند. این توکن امکان انتقال دارایی‌های شما از شبکه بیت کوین به شبکه اتریوم را بدون مشکل فراهم می‌کند.

ویژگی اصلی WBTC این است که از استاندارد ERC-20 (Ethereum Request for Comment – 20) پیروی می‌کند. این استاندارد یک سری قوانین و راهکارهای مشخص برای توکن‌های اتریوم است که امکان تبادل و تعامل مستقیم با انواع مختلف اپلیکیشن‌ها و کیف پول‌ها را فراهم می‌کند. بنابراین، با این ویژگی، انتقال دارایی‌های شبکه بیت کوین به اپلیکیشن‌ها و خدمات مبتنی بر اتریوم به سرعت و با استانداردهای معتبر انجام می‌شود.

به طور خلاصه، WBTC به عنوان یک ابزار موثر در تسهیل تبادلات بین ارزهای دیجیتال مختلف ایفای نقش می‌کند و سازگاری با استانداردهای رسمی شبکه اتریوم باعث سهولت استفاده از آن در اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های متنوع می‌شود.

بنیانگذار رپد بیت کوین کیست؟

WBTC جزو رمزارزهایی است که خالق مشخص و واحدی نداشته و می‌توان گفت نیاز جوامع غیرمتمرکز اصلی‌ترین دلیل خلق آن بوده. از آنجایی که ویژگی های شبکه اتریوم و امکانات آن، موجب جلب توجه عده‌ی بسیاری از مردم دنیا و همچنین مهاجرت برخی از سرمایه‌گذاران خُرد شبکه BTC به آن شد، موسساتی همچون Custodin، Marchant، Ren، Bitgo، Kyber Network و برخی دیگر از طرفداران شبکه بیت کوین، به خلق یک توکن واسط به نام رپد بیت کوین (WBTC) روی آوردند.

هدف از خلق ارز دیجیتال WBTC چیست؟

در مقالات قبلی به بررسی پدیده کاهش محبوبیت شبکه‌های قدیمی‌تر به دلیل ظهور ویژگی‌های جدید در شبکه‌های مانند اتریوم پرداختیم. این تحولات موجب جلب توجه کاربران و افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال شده و به مرور زمان می‌تواند منجر به مهاجرت از یک شبکه به شبکه دیگر شود. در این زمینه، رپد بیت کوین (WBTC) به عنوان یک ابزار برجسته واکنش به این تغییرات طراحی شده است.

هدف مقابله با افت ارزش بیت کوین:

ارزش بیت کوین به عنوان یکی از نخستین و معروف‌ترین ارزهای دیجیتال، در معرض تأثیرات منفی این تغییرات قرار گرفته است. رویدادهای مهاجرت افراد به سمت شبکه‌های جدید می‌توانند باعث کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش ارزش بیت کوین شوند. مأموریت اصلی رپد بیت کوین، جلوگیری از افت ارزش بیت کوین است. این توکن با تبدیل ارز دیجیتال بیت کوین به WBTC، سعی در ایجاد یک سیستم مقاومت در برابر این افت ارزش دارد.

حفظ ارزش از طریق تبدیل به WBTC:

رپد بیت کوین با ارتباط مستقیم با بیت کوین، یک وسیله فرار از نقاط ضعف ممکن است. با تبدیل بیت کوین به WBTC، امکان استفاده از امکانات شبکه‌های مبتنی بر اتریوم و دیگر شبکه‌های پیشرفته را بدون نیاز به فروش کل دارایی بیت کوین فراهم می‌آید. این رویکرد می‌تواند به تثبیت ارزش بیت کوین و جلوگیری از افت ناگهانی آن کمک کند.

با این تدابیر، رپد بیت کوین نقش مهمی در حفظ ارزش و مقاومت در مقابل تغییرات ناخواسته در دینامیک بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند. این سیستم، افراد را از اثرات جانبی کاهش ارزش بیت کوین محافظت می‌کند و امکان مهاجرت به شبکه‌های جدید را با حفظ دارایی‌های دیجیتالشان را فراهم می‌کند.

مزایا و معایب رپد بیت کوین

مزایای WBTC

  • سرعت بالاتر: با توجه به اینکه شبکه بیت کوین طرفداران تراکنش‌های بیشتری به نسبت اتریوم داشته و به همین نسبت سرعت آن نیز بسیار کمتر است، لذا WBTC از سرعت بالاتری برخوردار است.
  • کاربرد بیشتر: همانطور که احتمالا می‌دانید، شبکه اتریوم دارای کاربردهای به مراتب بیشتری به نسبت شبکه بیت کوین می‌باشد لذا ارز رپید بیت کوین که در اصل نسخه اتریومی بیت کوین است، کاربردهای بیشتری به نسبت آن نیز داراست.

معایب WBTC

  • نیاز به اعتماد: از آنجایی که تبدیل BTC به WBTC همواره به یک شخص ثالث یا همان متولی نیاز دارد لذا عنصر اعتماد در این بین پدید خواهد آمد. یعنی بایستی این تبدیل با اعتماد به شخص ثالث انجام شود.
  • مقیاس‌پذیری: درست است که شبکه اتریوم به نسبت شبکه بیت کوین از سرعت بالاتری برخوردار بوده اما باید دید که با افزایش تعداد کاربران نیز این سرعت و امنیت حفظ شده و یا توان رقابت با شبکه BTC از بین خواهد رفت؟

چگونه می توان ارز بیت کوین را به ارز دیجیتال WBTC تبدیل کرد؟

تبدیل ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) به رپد بیت کوین (WBTC)، یک فرآیند حیاتی برای افرادی است که تمایل دارند از امکانات شبکه‌های جدید و پیشرفته مانند اتریوم بهره‌مند شوند. این فرآیند از طریق واسط‌هایی همچون Merchant، Custodian و Bitgo صورت می‌پذیرد که نقش مهمی در تسهیل این تبدیل بازی می‌کنند.

فرآیند تبدیل:

پسندیدن BTC: در این فرآیند، ابتدا باید مقدار مورد نظر از دارایی BTC خود را به میزان دلخواه در اختیار یک متولی یا نهاد Custodian قرار دهید.

تبدیل به WBTC با کارمزد: متولی مسئول است که با کسر کارمزد معین، دارایی BTC شما را به رپد بیت کوین (WBTC) تبدیل کرده و مبلغ معادل آن را به ولت شما منتقل کند.

مواجه با کارمزد بالا: باید توجه داشت که فرآیند تبدیل به همراه کارمزد بالا انجام می‌شود و این می‌تواند به از دست رفتن میزان زیادی از دارایی BTC منجر شود.

استفاده اضطراری:

اگر نیاز ضروری به استفاده از دارایی BTC در شبکه‌های کاربردی‌تر اتریوم یا دیگر شبکه‌های دیجیتال دارید، تبدیل به WBTC یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد. حتی اگر این تبدیل باعث از بین رفتن میزانی از دارایی شما شود، امکان استفاده از این دارایی در زمینه‌های کاربردی و سیستم‌های هوشمند اتریوم امکان‌پذیر می‌شود.

با این تدابیر، افراد قادر به بهره‌مندی از امکانات شبکه‌های متنوع دیجیتال هستند و در عین حال، ارزش دارایی‌های خود را حفظ کرده و در زمینه‌های متنوعی از آنها بهره‌مند شوند.

چگونه می‌توان ارز دیجیتال WBTC را به ارز بیت کوین تبدیل کرد؟

برای اینکه بتوان ارز دیجیتال WBTC را به بیت کوین تبدیل کرد، بایستی 6 مرحله زیر را طی کنید:

  • کاربر باید در خواست آزادسازی بیت کوین را از بستر WBTC بدهد.
  • بعد از آزادسازی بیت کوین، Merchant یک معامله سوخته را برای تعدادی از ارزهای دیجیتال WBTC بازخرید می کند.
  • پس از تایید 25 بلوک اتریوم، Custodian ارزش تعدادی از بیت کوین ها را به آدرس بیت کوین Merchant انتقال می دهد.
  • تکمیل تراکنش سوخته اتریوم توسط Custodian
  • در این مرحله کاربر بایستی فرآیند KYC(Know Your Customer) را برای آزادسازی بیت کوین انجام دهد.
  • بعد از تکمیل تمامی این مراحل، Merchant ارز دیجیتال بیت کوین را به آدرس کیف پول کاربر انتقال می دهد.

پیشنهاد : پارسیان کریپتو مرجع کاملی برای دسترسی به اطلاعات و قیمت ارزهای دیجیتال

جمع‌بندی

یکی از چالش‌های اساسی در تغییر سبک و انتقال از مدیریت متمرکز به مدیریت غیرمتمرکز در سطح جهان، پراکندگی و تنوع زیاد شبکه‌های مختلف است. همانطور که علاقه به این سبک مدیریت افزایش می‌یابد، شاهد ظهور شبکه‌های نوین و پیشرفته‌تر خواهیم بود. این پدیده می‌تواند منجر به کاهش تقاضا و علاقه به شبکه‌های قدیمی‌تر شود و در نتیجه، ارزش ارزهای سنتی کاهش یابد یا حتی به صفر برسد.

در چنین شرایطی، اهمیت رپد کوین‌ها مانند رپد بیت کوین به نحوی بیش از پیش حس می‌شود و ارزش آنها به مرور زمان افزایش خواهد یافت. بنابراین، سرمایه‌گذاری و خرید این ارزها با یک پیش‌بینی صحیح، می‌تواند به سودآوری قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران منجر شود.

این تغییرات فراگیر در روند مدیریت و ارزش‌گذاری شبکه‌های دیجیتال نشان‌دهنده تحولات بزرگی در دنیای مدیریت غیرمتمرکز است که ممکن است تأثیرات عمیقی بر بازارهای مالی و اقتصاد جهانی داشته باشد.

About ویدا علیپور

ویدا علیپور
خرید بک لینک یک راهکار متداول در استراتژی‌های سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) است که به منظور افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌شود. بک لینک‌ها به صورت لینک هایی است که از سایت‌های دیگر به وب سایت شما ارجاع می‌دهند. این لینک ها می توانند توسط وب سایت های معتبر و مرتبط با حوزه فعالیت شما ارائه شوند و به بهبود اعتبار و ارتقاء رتبه شما در نتایج جستجوی اینترنت کمک کنند. هرچند که بک لینک‌ها می‌توانند بهبودهای موثری در سئو داشته باشند، اما باید با احتیاط به خرید بک لینک پرداخته شود. چرا که گوگل به دقت الگوریتم‌های خود را بهبود می‌بخشد و خرید بک لینک‌های نامرتبط و پراز اسپم ممکن است به وب‌سایت شما آسیب برساند. برای داشتن یک استراتژی سئو قوی و موثر، بهتر است به ساختار داخلی و محتوای کیفی وب‌سایت خود نیز توجه کرده و همچنین به صورت طبیعی بک لینک‌های مرتبط و معتبر را جذب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید