معرفی کامل و هر آنچه که درباره ورق فولادی St52 باید بدانیم

ورق فولادیSt52  :

 

ورق St52 یکی از پرکاربرد ترین ورق های فولادی آلیاژی موجود در صنعت آهن می باشد.این ورق فلزی یک نوع ورق فولادی با استحکام بالا، کربن کم و ضد سایش که به علت قابلیت جوش پذیری بالا با سایر فولادهای کربنی به راحتی قابل جوش می باشد. ورق فولادی St52 حاوی منگنز به مقدار 6/1 می باشد. که همین علت باعث خاصیت مقاومت پذیری بالای ورق St52  شده است.این ورق به روش نورد گرم تولید می شود. ورق های فولادی که به روش نورد گرم تولید می شوند در اصطلاح ورق فولادی سیاه نامیده می شوند چرا که به علت دمای بالا مقداری لایه روی سطوح آنها تشکیل می شود که یکی از این ورق های سیاه، ورق St52 نام دارد.

از انواع ورق های فولادی استاندارد ST می توان به ورق فولادیST37 ،ST44 ،ST52  و ST60 اشاره کرد.

پرکاربردترین نوع ورق St52، استاندارد St52-3 است که در بازار مصرف هم تولید داخل و هم نوع وارداتی آن موجود می باشد.

 

 ورق فولادیST52  دارای گرید و استانداردهای مختلفی می باشد که با هم آن ها را مرور می کنیم :

 

آلمان با استاندارد و گرید          ST52      DIN EN10027   

ژاپن با استاندارد و گرید                    SS490/SM490A       JIS

آمریکا با استاندارد و گرید             A572GR50      ASTM

اروپا با استاندار و گرید                  S355JR      EN 10025-2

اروپا با استاندارد و گرید                     EN 10025:1990   FE 510 B

 

آنالیز ورق St52 :

ترکیب شیمیایی ورق فولادی: St52

این ورق از ویژگی‌های کاربردی و خاصی دارد  که همه، ناشی از روش تولید و میزان عناصر موجود در ترکیب شیمیایی ورق فولادی St52 است. همانطور که در ابتدا گفته شد، ورق آلیاژ فولادی St52 در دسته فولادهای کم کربن قرار می‌گیرد و میزان کربن موجود در آن کمتر از 0.2 درصد است. سایر عناصر موجود در آن بر حسب مشخصات استاندارد فولاد است که در ادامه تاثیر هر یک از این عناصر را بر مشخصات فولاد St52 بررسی خواهیم نمود.

ترکیبات شیمایی و درصد ورق فولادیSt52 :

 

توضیحات درصد ترکیبات شیمیایی
باعث قابلیت جوشکاری و ماشین کاری خوب می شود. حداکثر0.22 کربن
افزایش سختی و بهبود استحکام و همچنین باعث کاهشی انرژی ضربه و شکل پذیری آن می شود. حداکثر0.55 سیلیسیم
باعث کاهش خنک شدن سریع که این عمل باعث افزایش مقاومت و خاصیت جوش پذیری آن می شود. حداکثر 1.60 منگنز
ماشین کاری بهترو کاهش میزان شکنندگی فولاد و استحکام فولاد در برابر خوردگی حداکثر 0.035 فسفر
ماشین کاری بهترو کاهش میزان شکنندگی فولاد و استحکام فولاد در برابر خوردگی حداکثر 0.030 گوگرد
افزایش استحکام فولاد 0.05-0.09 وانادیم
مقاومت در برابر خوردگی و افزایش مقاومت حداکثر 0.40 کروم

برخی  از خواص فیزیکی ورق St52 به صورت زیر است:

 دارای چگالی 8 گرم بر سانتی‌متر مکعب می باشد..

دمای سخت شدن ورق   ST52برابر با 860 تا 890 درجه سانتیگراد می باشد.

دارای دمای تمپرینگ 860 تا 890 درجه سانتیگراد است.

دمای فورجینگ آن بین 850 تا 1050 درجه سانتیگراد است.

اندازه های معمول ورق فولادی ST52:

عرض ضخامت طول
1100-4500 میلی متر 8-150 میلی متر 2500-24000 میلی متر

 

  تحمل ابعادی
صافی ضخامت دیوار تحمل
حداکثر3 میلی متربیش از 1000 میلی متر برای 180 > OD قطرمیلی متر

حداکثر4 میلی متربیش از 1000 میلی متر برای قطر180 < OD میلی متر

+/- 10% OD +/- 1%

تحمل ابعادی :

توجه : ابعاد اسمی باعث تعیین داده های تحمل بالا می باشند

توجه: زمانی که ضخامت دیوار کمتر از 8 میلی متر باشد، آزمایش تست ضربه ارائه نمی شود.

149-192 BHN سختی برینل
>27 JOULES تست ضربه
<700  RM(MPA) استحکام کششی
>300      RP0.2MPA قدرت تسلیم
>21   A(%) ازدیاد طول
32-42 تن کششی برحسب مربع اینچ

خواص مکانیکی ورق فولادی :ST52

خواص مکانیکی این نوع فولاد را می‌توان با بررسی ویژگی تنش تسلیم و مقاومت کششی تعیین کرد. مقاومت کششی به حداکثر تنشی که بر سطح مقاطع فولادی تا زمانی که دچار شکستگی شوند وارد می شود گفته می شود. تنش تسلیم حداکثر تنش وارده بر قطعه قبل از ایجاد تغییر شکل پلاستیک دائمی در آن است. این نوع فولاد دارای تنش تسلیم برابر با 358 مگا پاسکال و استحکام کششی 490 تا 630 مگا پاسکال است. این فولاد علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد از خصوصیت‌های مورد توجه دیگری مانند مقاومت در برابر پیچش و خمش، تحمل وزن و قابلیت تغییر شکل خوبی بهره‌مند‌است. به همین دلیل از این ورق در کاربردهای زیربنایی مختلفی در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

نکته قابل ‌توجه در نام‌گذاری این فولاد، عدد 52 است که پس از عبارت St آمده است. عبارت St مخفف کلمه Stahl است که در زبان آلمانی بر فولاد اشاره دارد و برخی نیز این حروف را نشانه اختصاری فولاد ساختمانی یا Structural Steel می‌دانند. عدد 52 نیز به حداقل استحکام تسلیم این فولاد بر حسب KSi اشاره دارد. به عبارتی، هر 1 KSi برابر 6.89 مگا پاسکال است که در این صورت، 52 KSi برابر با 358.28 مگا پاسکال می‌شود.

ورق  St52 در دسته فولادهای کم کربن قرار می‌گیرد و طبق استاندارد، عدد قرار گرفته در کنار نام مخفف فولاد نشان دهنده استحکام کششی آن است. این آلیاژ فولادی دارای تنش تسلیم فولاد، ۳۶ کیلوگرم بر متر مربع است و تنش نهایی آن ۵۲ کیلوگرم بر متر مربع است که به همین دلیل فولاد St52 نامیده شده است. این آلیاژ فولادی خواص و مشخصه‌های زیادی برخوردار است که هر کدام از این خواص می‌تواند برگرفته از یکی از عناصر سازنده‌ی آن باشد.

 

کاربرد های ورق فولادی ST52:

 

*مخازن و مقاطع فولادی

* تجهیزات نظامی و تانک ها

* صنایع و تجهیزات صنعتی

*ساخت قطار، خودروسازی ، جرثقیل و ماشین های سنگین

*تجهیزات موبایل و الکترونیک

*سازه های دریایی و زیرزمینی و کشتی ها

* اسکلت و چارچوب پل ها

 

جمع بندی :

فولادی که ما مورد بررسی قرار دادیم در استاندارد DIN 17006 در کشور آلمان با نام ورق St52-3N شناخته می شود. حرف N در این نام به معنی  نرمال بودن آن اشاره داشته و 3N نیز گرد ورق را معین می نماید. این عدد در صورتی که 1 باشد  استاندارد آن معمولی. و در صورتی که  2 باشد استاندارد آن برای  فولادی بوده و در کاربردهای با اهمیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. استاندارد 3 نیز همان ورق St52  با خلوص بالا برای جوشکاری مناسب است. معمولا در کشور ما از استاندارد این سه ورق استفاده می شود. اما معادل فولاد St52 در ASTM را باید فولاد با استاندارد ۵۰ دانست.

شما عزیزان محترم می توانید همواره با کارشناسان مجموعه پلیت استیل یک، بازرگانی و فروشگاه انواع ورق های فولادی سرد و گرم، ورق های گالوانیزه رنگی و دیگر تمامی ورق های فلزی در تماس باشید تا توضیحات تکمیلی و راهنمایی های لا زم را نسبت به خرید و بهترین انتخاب مناسب کار شما در انتخاب ورق های فلزی، پلیت های فولادی و گالوانیزه را دریافت نمایید.

About ویدا علیپور

ویدا علیپور
خرید بک لینک یک راهکار متداول در استراتژی‌های سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) است که به منظور افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌شود. بک لینک‌ها به صورت لینک هایی است که از سایت‌های دیگر به وب سایت شما ارجاع می‌دهند. این لینک ها می توانند توسط وب سایت های معتبر و مرتبط با حوزه فعالیت شما ارائه شوند و به بهبود اعتبار و ارتقاء رتبه شما در نتایج جستجوی اینترنت کمک کنند. هرچند که بک لینک‌ها می‌توانند بهبودهای موثری در سئو داشته باشند، اما باید با احتیاط به خرید بک لینک پرداخته شود. چرا که گوگل به دقت الگوریتم‌های خود را بهبود می‌بخشد و خرید بک لینک‌های نامرتبط و پراز اسپم ممکن است به وب‌سایت شما آسیب برساند. برای داشتن یک استراتژی سئو قوی و موثر، بهتر است به ساختار داخلی و محتوای کیفی وب‌سایت خود نیز توجه کرده و همچنین به صورت طبیعی بک لینک‌های مرتبط و معتبر را جذب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید