عبور ستاره دنباله‌دار نادر از کنار زمین/ فرصتی که دیگر تکرار نخواهد شد

عبور ستاره دنباله‌دار نادر از کنار زمین/ فرصتی که دیگر تکرار نخواهد شد

ایرنا نوشت: یک ستاره‌ دنباله‌دار سبزرنگ نادر در حال عبور از کنار زمین است و این ممکن است آخرین فرصت بشر برای تماشای آن باشد.

تصاویر اعجاب‌انگیزی که منتشر شده شمه‌ای‌ از آنچه را که خواهد دید به شما نشان می‌دهد. اگر به آسمان پیش از سپیده‌دم نگاه کنید، این گوی مملو از گاز و غبار یخ‌زده را در حین عبور مشاهده می کنید.

این دنباله‌دار بطور رسمی C/۲۰۲۲ E۳ (ZTF) نامیده می‌شود که نامش را از تاسیسات فضایی Zwicky Transient Facility می‌گیرد که اولین بار در ماه مارس این دنباله‌دار را کشف کرد. با این حال علاقمندان به فضا و ستاره‌شناسی بطور خلاصه این دنباله‌دار را Comet ZTF می‌نامند.

این رهگذر یخی کیهانی تا روزهای نخستین ماه فوریه یک رگه یا خط سیر سبزرنگ در آسمان نقاشی می‌کند. شما برای دیدن آن احتمالا به یک دوربین دوچشمی (binoculars ) یا حتی یک تلسکوپ نیاز دارید و برای دیدن این مهمان آسمانی باید در جایی دور از روشنایی شهر در زیر آسمان تاریک باشید.

عبور ستاره دنباله‌دار نادر از کنار زمین/ فرصتی که دیگر تکرار نخواهد شد

کارشناسان می گویند روزهای اول و دوم فوریه (۱۲ و ۱۳ بهمن ماه) که ستاره دنباله دار سبز در آسمان شبانگاهی در درخشانترین وضعیت خود قرار دارد، فرصت تماشای آن بدون تجهیزات فراهم می شود.

بسیاری از دنباله‌دارها درخشندگی سبزرنگی مانند این دارند. تحقیقات آزمایشگاهی این تجلی نورانی را به یک مولکول واکنشی با نام «دی‌کربن»‌ مرتبط می‌داند. این مولکول بر اثر برخورد نور خورشید متلاشی می‌شود و نور سبز ساطع می‌کند.

هر چند دنباله‌دارهای سبز رنگ هر از گاهی از کنار زمین عبور می‌کنند، اما این یکی تا حدود ۵۰ هزار سال دیگر باز نخواهد گشت و ممکن است هرگز هم برنگردد. علت این مساله مدار بسیار طولانی چرخش این دنباله‌دار به دور خورشید است. در واقع دفعه قبلی که این دنباله‌دار از کنار زمین عبور کرد، آخرین دوره عصر یخبندان بود و انسان‌های نئاندرتال هنوز روی زمین ساکن بودند.

ستاره‌شناسی با نام «جیانلوکا ماسی» تصویر زیر را از دنباله‌دار «زد تی اف»‌ در کنار پس زمینه‌ای از ستارگان با مشاهدات تلسکوپی خود ثبت کرده است.

برای دیدن این دنباله‌دار باید به مکانی تاریک به دور از روشنایی شهر بروید و پیش از سپیده دم به سمت ستاره قطبی (پولاریس) نگاه کنید. اگر در مکانی بسیار تاریک نباشید احتمالا با چشم غیرمسلح دیده نخواهد شد و نیازمند دوربین یا تلسکوپ خواهید بود.

5858

About admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید