رکوردشکنی نبوغ ناسا بر فراز خاک سرخ مریخ/ عکس

ایسنا نوشت: بالگرد «نبوغ» ناسا برای طولانی‌ترین پرواز خود بر فراز مریخ آماده می‌شود تا یک رکورد جدید را ثبت کند.

بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) ناسا در آستانه ثبت یک رکورد دیگر است. این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی، اولین فضاپیمای رباتیک است که در آسمان یک سیاره فراتر از زمین به اکتشاف می‌پردازد. نبوغ قرار است شصت و هشتمین پرواز خود بر فراز سیاره سرخ را امروز شنبه ۹ دسامبر انجام دهد.

گروه ماموریت نوشتند که این برنامه از نبوغ می‌خواهد تا ۸۲۸ متر از زمین مریخ را در طول پرواز خود پوشش دهد. این به طور قابل توجهی بیشتر از رکورد کنونی ۷۰۴ متری بالگرد است که در آوریل ۲۰۲۲ و در بیست و پنجمین پرواز آن ثبت شد.

بیشتر بخوانید:

  • شباهت چشمگیر گوشی جدید سامسونگ به آیفون/ عکس

  • فاش شدن راز فسیل ۱۳۲ میلیون‌ ساله/ اشتباه بزرگ دانشمندان/ عکس

نبوغ با مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا در فوریه ۲۰۲۱ روی بستر «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) مریخ فرود آمد و وظیفه داشت نشان دهد که اکتشافات هوایی در مریخ با وجود جو نازک سیاره امکان‌پذیر است.

رکوردشکنی نبوغ ناسا بر فراز خاک سرخ مریخ/ عکس

بالگرد کوچک این کار را طی پنج پرواز خود در بهار ۲۰۲۱ انجام داد و سپس، مأموریت طولانی‌تری را دریافت کرد که تا به امروز ادامه داشته است. نبوغ اکنون به عنوان یک پیشاهنگ برای مریخ‌نورد استقامت عمل می‌کند که در حال شکار کردن نشانه‌هایی از حیات مریخ باستانی و جمع‌آوری نمونه‌ها برای آوردن به زمین است.

گروه ماموریت در ادامه نوشتند که پرواز برنامه‌ریزی‌شده برای روز شنبه، حداکثر سرعت ۳۶ کیلومتر در ساعت را هدف قرار خواهد داد. پرش پیش روی نبوغ، ۱۴۷ ثانیه طول خواهد کشید و آن را حداکثر تا ۱۰ متر بالای خاک سرخ مریخ خواهد برد.

نبوغ طی ۶۷ پرواز خود بر فراز مریخ، در مجموع ۱۲۱ دقیقه زمان را سپری کرده و حدود ۱۵.۳ کیلومتر از زمین مریخ را پوشش داده است.

۵۸۵۸

About admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید