چگونه صدا به زندگی ما بازگشت/از گوشه ی ساکت تر یک آپارتمان

در سال های اخیر و در پی کاهش تمایل به کسب داده و اطلاعات از راه خواندن و چشم، به ده ها دلیل ریز و درشت، خوب و بد، درست و غلط که موضوع این یادداشت نیست،

انگار میدان افتاده دست گوشهایمان.. شنیدن، قبل از اختراع خط و بعد ها رسانه های پیش کسوتی که سالها میزبان انسان برای درک دنیای اطراف بود. در دنیای رسانه ها هم سالها قبل از تلویزیون این رادیو بود به سرعت فراگیر شد،گوش ها در درک بی واسطه و مستقیم دنیای اطراف، به واسطه همین صراحت و سهل الوصول بودن صدا در مقایسه با تصویر پیشتاز بودند تا مدتها سلطان بی رقیب این عرصه باقی ماندند
اما چرخ چرخید و ما که محو پدیده های تازه شدیم، همچون پینوکیو غرق در شادی و بازی های رنگارنگ شهر بازی، نه اینکه از صدا غافل شده باشیم، که انگار در میدان چشم نوازی رنگ و نور و تصویر،گوشهایمان را از یاد برده بودیم. حالا دوباره در روزگار گرفتاری و کمبود وقت و انتظارهای طولانی در مسیرهای طولانی و یا در سکون بی حوصلگی برای دیدن و خواندن، یاد گوشهایمان و درک اطراف از راه شنیدن افتاده ایم.

این گونه شد که صدا به زندگی ما بازگشت و پلاتفرمهای بر بستر صدا محبوب خاص و عام گردید. کتابهای صوتی و پادکستها بازگشت پیروزمندانه صدا به زندگی روزمره ماست، این روزها چشم های خسته اگر فارغ شوند از صفحه گوشی های موبایل ترجیح این است که لختی پلک برهم گذاریم گوش بسپاریم به صوتی که در گوشها زمزمه می شود و حالا دیگر محدود به موسیقی و ترانه و اخبار نیست. فلان کتاب را خواندی؟ نسخه صوتی را گوش می کنم، یک پادکست درباره این موضوع برایت بفرستم محشره، این از جمله مکالمه های روزمره ای است که جای پیشنهاد کتاب و دیدن فیلم را گرفته.
فراگیری پادکست ها اول از همه به همان ویژگی اصلی مدیوم های اجتماعی برمی گردد. و آن هم چیزی نیست جز آن بستر رها و خارج از کنترل و محدودیت های سلیقه ای. بستری که به مانند اکسیژن برای رشد خلاقیت و هنر لازم است. انحصاری که دیگر نزد کسی نیست، با حذف هزینه ها و همچنین عدم نیاز به لوازم پیچیده فنی مجال هنر مند و تولید کننده را برای تمرکز روی موضوع و خلق اثر بیشتر ساخته است.
در تیتراژ پایانی هر اپیزود یکی از پادکستهای پر طرفدار این روزها، مجری در انتهای معرفی عوامل پادکسنت می گوید: از گوشه ساکت تر یک آپارتمان. در قدرت پادکست های این روزها همین بس که با امکانات محدود و بودجه کم و از گوشه ساکت تر آپارتمان های شهرهای بزرگ و شاید هم کوچک و دور افتاده از مرکز توانسته اند مخاطبینی را گرد آورند و جذب کنند و محتوی مورد نیاز سرگرمی، آموزشی، علمی آنها را تأمین کنند در وضعیتی که سالهاست سازمان صدا و سیما با بودجه و امکانات فراوان نتوانسته به روزهای اوج فراگیری رادیو در بین شنوندگان برگردد.

۲۲۰۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا