طراحی متفاوت رآکتور هسته‌ای کوچک رولزرویس

طراحی متفاوت رآکتور هسته‌ای کوچک رولزرویس

دیجیاتو نوشت: شرکت انگلیسی رولزرویس از طراحی رآکتورهای بسیار کوچکی رونمایی کرده است که می‌توانند در ماه انرژی انسان‌ها را تأمین کنند.

شرکت هوافضای انگلیسی رولزرویس که یکی از پیشگامان حوزه هوانوردی و موتورهای پیشران است، به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی خود از رآکتور هسته‌ای کوچکی رونمایی کرده که می‌تواند انرژی لازم برای پایگاه‌های انسان روی ماه را تأمین کند.

رولزرویس از سال 2015 درحال کار روی رآکتورهای ماژولار کوچک (SMR) است و می‌خواهد تا سال 2029 اولین رآکتور خود را با این فناوری فعال کند. این شرکت حالا تصویری را منتشر کرده که احتمالاً نسخه‌ای از همین رآکتورهاست. این شرکت دستگاه حاضر را «مایکرو رآکتور رولزرویس» نامیده که احتمالاً می‌تواند گزینه‌ای برای تأمین انرژی انسان در ماه باشد.

رولزرویس می‌گوید مایکرو رآکتور آن‌ها طوری طراحی شده است که از یک سوخت ذاتاً امن و پایدار استفاده کند. هر ذره اورانیوم در این رآکتور زیر چندین لایه محافظ قرار می‌گیرد تا در برابر شرایط محیطی سخت، دچار مشکل نشود.

طراحی متفاوت رآکتور هسته‌ای کوچک رولزرویس

این شرکت چندی قبل با آژانس فضایی بریتانیا قراردادی را امضا کرد تا گزینه‌های ممکن برای استفاده از انرژی هسته‌ای در اکتشافات فضایی را بررسی کند. آن‌ها حالا در کنار رآکتور هسته‌ای، روی یک موتور رم‌جت و نیروگاهی کار می‌کنند که برای تولید انرژی از مواد رآدیواکتیو با واپاشی طبیعی بهره می‌گیرد.

رولزرویس همچنین مشغول کار روی موتور راکت هسته‌ای برای یک راکت دومرحله‌ای است. «جیک تامپسون»، مدیر نوآوری این شرکت می‌گوید: «درحال‌حاضر بیش از 60 مهندس و دانشمند مشغول کار روی این فناوری‌ها برای اکتشافات فضایی هستند. ما درحال توسعه طراحی‌های مفهومی اولیه و پشت سر گذاشتن فازهای آزمایشی سیستم راکت دومرحله‌ای برای سفر به مدار و سیستم‌های هسته‌ای هستیم. فعلاً یک نمونه پروتوتایپ کوچک از رآکتور فضایی خود ساخته‌ایم و تا سال 2029 یک رآکتور آماده برای ارسال به ماه خواهیم داشت.»

توجه به فناوری‌های هسته‌ای در چند وقت اخیر افزایش یافته است. ناسا هم به‌تازگی اعلام کرده بود که می‌خواهد با همکاری دارپا برای سفرهای فضایی یک موتور راکت حرارتی هسته‌ای بسازد.

5858

About admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید