تولد دوباره یک افسانه / مرسدس بنز ۷۰ ساله با قلب V۸ مدرن /عکس
امیرمسعود عابدین: مرسدس بنز ۳۰۰SL یک نماد در طراحی خودرو است. کاپوت کشیده، سقف گرد و درهای گالوینگ آن حتی امروز هم چشمگیر هستند. هنگامی که تولید این کوپه در سال ۱۹۵۴ آغاز شد، شبیه هیچ خودروی دیگری در جاده نبود. این مرسدس همچنین یک پروتوسوپراسپرت (proto-supercar) با موتور ۳٫۰ لیتری شش سیلندر خطی بود که بسته به ضریب دیفرانسیل انتخابی خریدار، حداکثر سرعتی در حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
اکنون، شرکت Signature Autosports در حال تولید یک مدل جدید از ۳۰۰SL است که طراحی بیرونی اصلی و باشکوه آن حفظ شده است. نگران نباشید، این شرکت یک ۳۰۰SL واقعی را قربانی نکرده است. شاسی و کابین این خودرو از یک مرسدس بنز AMG SLK ۵۵ مدل ۲۰۱۴ تأمین شده است. نتیجه، تولید بدنهای زیبا با یک پیشرانه بسیار مدرن است. Signature Autosports این ساخته خود را ۳۵۵SL Restomod نامیده و اکنون با قیمت ۲۹۹,۹۵۰ دلار برای فروش عرضه شده است.
تغییراتی با وجود حفظ ظاهر کلاسیک
طراحی ۳۵۵SL توسط دروسیر (Alan Derosier) انجام شده که سابقه کار در تیونر مشهور پورشه، گمبالا (Gemballa) و بدنهساز Radford را دارد. او ظاهر نمادین ۳۰۰SL را تا حد زیادی حفظ کرده اما با چند اصلاح کوچک؛ سپر کرومی جلو حذف شده و اکنون یک جفت مهشکن با رنگ زرد وجود دارد. نوارهای افقی موجود در آبششهای گلگیرهای جلو و نوار کرومی که در امتداد پهلوها کشیده شدهاند نیز دیگر وجود ندارند. سپر عقب نیز حذف شده است.
این خودرو بر روی مجموعهای از رینگهای سفارشی ۱۸ اینچی سهتکه سوار شده که طراحی اصلی را بهروز کرده و ستاره مرسدس بر روی آن خودنمایی میکند. لاستیکهای Michelin Pilot Sport Cup ۲ نیز آنها را پوشاندهاند. سیستم تعلیق از کمکفنر پیچشی (Coilover) قابل تنظیم KW تشکیل شده که به مالک اجازه میدهد تا ارتفاع، ریباند و فشردهسازی را تنظیم کند. ترمزها قطعات اصلی AMG هستند.
کابین SLK و قلب تپنده ۵٫۵ لیتری
عجیبترین بخش این خودرو، باز کردن درها و دیدن داشبوردی است که مستقیماً از SLK ۵۵ مدل ۲۰۱۴ برداشته شده است. راننده یک فرمان چندکاره با بخشهایی پوشیده شده از آلکانترا را در دست میگیرد. فناوری خودرو در دهه گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته است، بنابراین دکمههای زیاد و یک صفحه نمایش نسبتاً کوچک به چشم میخورد. صندلیها به سبک رترو و بدون پشت سری هستند و ترکیبی از چرم مشکی و روکش آلکانترا دارند.
پیشرانه مستقیماً از SLK ۵۵ گرفته شده است؛ یک موتور V۸ تنفس طبیعی ۵٫۵ لیتری که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک خروجی را به چرخهای عقب میفرستد. Signature Autosports تأکید میکند که از آنجایی که قطعات استاندارد هستند، سرویس این قوای محرکه آسانتر شده است. برای مقایسه، ۳۰۰SL اصلی تنها نصف این قدرت یعنی ۲۱۲ اسب بخار تولید میکرد.
سایر بازآفرینیهای ۳۰۰SL
از آنجایی که ۳۰۰SL یک نماد کمیاب در دنیای خودرو است و تنها حدود ۱,۴۰۰ دستگاه کوپه از آن باقی مانده، بسیاری از شرکتها ماکتهای ۳۰۰SL را بر پایه مرسدسهای مدرن ساختهاند. اخیراً، شرکت بدنهسازی احیا شده Saoutchik، بدنه مدل مدرن AMG GT کانورتیبل را شبیه به ۳۰۰SL رودستر کرده است. شرکت S-Klub با استفاده از SLK ۳۲ AMG مجهز به موتور V۶ سوپرشارژ، در حال ساخت نسخههای گالوینگ و رودستر بوده است.
منبع: carbuzz
۵۸۳۲۲