۴۰ هزار کلاس درس نیمه تمام در کشور وجود دارد

[ad_1]

مهرالله رخشانی مهر روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان بوشهر به صورت ویدئو کنفرانس افزود: سال گذشته ۱۴ هزار کلاس درس از سوی این سازمان تحویل آموزش و پرورش شد.  

وی ادامه داد: تلاش شده پروژه‌های جدید به سمت منابع خیری و شرکت‌هایی که در اجرای مسئولیت اجتماعی فعال هستند، هدایت شود.

رخشانی مهر اضافه کرد: همچنین تلاش می‌شود در سال جاری نیز ۱۴هزار پروژه آموزشی تکمیل و تحویل شود هرچند با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا حوزه فعالیت این سازمان نیز دچار آسیب‌هایی شده‌است اما عزم این سازمان ادامه روند اجرای پروژه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

وی تاکید کرد: در زما ن حاضر همه پروژه‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور فعال هستند در کل کشور از محل اعتبارات ملی پروژه متوقف شده‌ای نداریم.

رخشانی مهر گفت: هرچند ممکن است شیوع ویروس کرونا شمار پروژه‌های تحویلی در اول مهر را کمتر کند ولی این کاهش در فاصله زمانی مهر تا بهمن جبران می‌شود.

وی در باره امکانات گرمایشی و سرمایش مدرسه‌های کشور بیان کرد:  در شرایط کنونی حدود ۲۳هزار بخاری نفتی در معادل ۴ درصد از مدرسه‌های کشور از بخاری نفتی در فصل زمستان استفاده می‌شود.

رخشانی مهر اضافه کرد: همچنین حدود ۶۳ هزار بخاری گاز سوز وجود دارد که براساس استانداردها وجود شعله مستقیم در کلاس‌های درس ممنوع است براین اساس باید نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام شود.

وی یادآو رشد: سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بابت تامین امکانات سرمایشی و گرمایشی در استان‌ها هزینه شد و براساس یکی از مصوبات قانون بودجه سال جاری وزارت نفت مکلف به تجهیز ۱۰۰ هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد است که این مصوبه در مرحله تدوین آئین نامه است و با اجرای آن وزارت نفت نیز در سال جاری  درگیر استاندارد سازی سیستم گرمایشی می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین برای سال جاری نیز از محل این آئین نامه ۲۰ درصد برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی اعتبار لحاظ شده که متناسب با استان‌ها تخصیص داده می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در باره تشکل خیران مدرسه ساز گفت: این تشکل از جمله تشکل‌های قوی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که  از سال ۱۳۷۷ تاسیس و تاکنون توانسته ۱۳۵ هزار کلاس درس معادل ۳۰ درصد و از سالهای ۹۶ تا ۹۸ نیز حدود ۵۰ درصد مدارس تحویلی به آموزش و  پرورش است.

رخشانی مهر افزود: نقش خیران، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و دولت در بحث مدرسه سازی مشخص است و اگر در یک منطقه روستایی خیری ۳۰ درصد سهم و در مناطق شهری ۵۰ درصد اعتبار تامین شود این پروژه به عنوان پروژه خیرساز تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت تلاش کرده در پروژه‌های مشارکتی سهم خود را ارائه کند به نحوی که در سال ۹۶، ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۷، ۴۵۰ میلیارد تومان و در سال گذشته یکهزار میلیارد تومان از سوی دولت تخصیص یافته و در سال ۹۹ نیز با رشد ۱۶ برابری سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مشارکتی دولت و خیران مدرسه ساز مصوب شده‌است.

رخشانی مهر در باره مدارس غیر دولتی گفت: آیین نامه جدید استقرار مدارس غیر دولتی به تصویب دولت رسید و برای اجرا و ابلاغ  توسط وزیر آموزش و پرورش تایید شد که تلاش می‌شود به این وسیله از توان بخش خصوصی در قالب این سامانه استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین سامانه‌ای برای مکان یابی احداث مدرسه‌ها طراحی شده که با رونمایی از آن برای جانمایی مدارس خیر ساز و دولتی استفاده کرد.

رخشانی مهر در توسعه  توسعه مدارس سبز گفت: برای رسیدن مدرسه‌های سبز شاخصه‌هایی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، مدیریت پسماند، استفاده از آب خاکستری و صرفه جویی در مصرف آب که از شاخص‌های مدیریت سبز است به استان‌ها ابلاغ شده و در زمان حاضر تعدادی از مدارس از صفر تا ۱۰۰ آنها بر این اساس اجرایی شده‌است.

وی اضافه کرد: تا سال گذشته مدارس سبز به صورت پایلوت در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و زنجان  اجرا می‌شد اما امروز این شمار به ۱۵ استان افزایش یافته‌است و از این به بعد این روند افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در باره زلزله کرمانشاه گفت: برای بازسازی این مدارس از توان استان‌های معین از جمله استان بوشهر استفاده و این کار انجام و پرونده زلزله در این استان بسته شد.

وی اضافه کرد: درمهر ۹۸ به جای ۷۸ مدرسه که در استان کرمانشاه تخریب شده بود ۱۶۰ مدرسه ساخته و تحویل شد و سرانه آموزشی این استان هفت دهم مترمربع افزایش یافت.

وی یادآور شد: در سال ۹۹ برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و مشارکتی ۳هزار و۲۵۰ میلیارد تومان مصوب شده‌است.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید